Analisis Penggunaan Infografis Mengenai Masalah Pelestarian Sumber Daya Alam Sebagai Upaya Meningkatkan Literasi Lingkungan Pada Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Farina Trias Alwasi Universitas Pendidikan Indonesia
  • Widianti Nurohmah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Prihantini Prihantini Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.61132/semantik.v2i1.190

Keywords:

Infographics, Conservation of Natural Resources, Environmental Literacy, Elementary School

Abstract

The lack of human awareness of environmental problems and limited natural resources is a challenge that needs to be corrected for the survival of future generations. Raising awareness through environmental literacy habits needs to be instilled from basic education, this is done because instilling character values will be more effective given from an early age. Infographic media is a way to convey overall information clearly, complexly and quickly. With the aim of knowing the use of infographics regarding the problem of preserving natural resources as an effort to increase environmental literacy in elementary school students. The type of research used is a qualitative approach with a literature study method. Infographics are an interesting medium for increasing environmental literacy in students. Students can be guided to collect and analyze problems in the surrounding environment, analyze the impacts that will occur, and find solutions to overcome these problems which are outlined in the form of infographics. By instilling environmental literacy in children from an early age, it is possible for students to have an attitude of caring about the environment.

References

Afianah, V. N., & Hasanah, U. (2021). Media Infografis Sebagai Upaya Meningkatkan Karakter Peduli Lingkungan Bagi Generasi Z. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(6), 1436. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v10i6.8420

Afrianda, R., Yolida, B., & Rita, M. R. T. (2019). Pengaruh Program Adiwiyata Terhadap Literasi Lingkungan dan Sikap Peduli Lingkungan. Jurnal Bioterdidik, 7(1), 32–42.

Amran, A., Perkasa, M., Satriawan, M., Jasin, I., & Irwansyah, M. (2019). Assessing students 21st century attitude and environmental awareness: Promoting education for sustainable development through science education. Journal of Physics: Conference Series, 1157(2). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1157/2/022025

Fauziah, A. P., Alawiya, G. R., Syaharani, S. N., & Martini, A. (2022). Pemanfaatan Media Infografis Sebagai Upaya Menumbuhkan Karakter Peduli Lingkungan Pada Peserta Didik SD. JPDSH: Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 2(2), 301–314.

Hersita, A. F., Kusdiana, A., Respati, R., & Respati, R. (2020). Pengembangan Media Infografis sebagai Media Penunjang Pembelajaran IPS di SD. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(4), 192–198. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v7i4.30132

Indrawan, I. P. O., Lepiyanto, A., Juniari, N. W. M., Intaran, I. N., & Sri, A. A. I. R. (2022). Penumbuhan Literasi Lingkungan di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 5(1), 21–31. https://doi.org/10.23887/jippg.v5i1.47385

Indriyani, S., Afandi, A., & Wahyuni, E. S. (2020). Literasi Lingkungan Dan Kesadaran Lingkungan : Potensi Dan Tantangan Dalam Pendidikan Abad 21. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan 2020, March, 239–245.

Jeramat, E., Mulu, H., Jehadus, E., & Utami, Y. E. (2019). Penanaman Sikap Peduli Lingkungan dan Tanggung Jawab Melalui Pembelajaran IPA pada Siswa SMP. Journal of Komodo Science Education, 01(02), 24–33.

Kosasih, & Sari, Y. W. (2020). Pemanfaatan Infografis Animasi dalam Pembelajaran Menulis Teks Eksplanasi. Seminar Internasional Riksa Bahasa, 949–956.

Kurniati, A., Dike, D., & Parida, L. (2021). Pengembangan Literasi Lingkungan untuk Membangun Sekolah Sehat dan Hijau di SD Negeri 01 Kenukut Kecamatan Kelam Permai Kabupaten Sintang. Jurnal Abdidas, 2(2), 223–230. https://doi.org/10.31004/abdidas.v2i2.243

Kurniawan, S. (2019). PENDIDIKAN AGAMA ISLAM BERWAWASAN KEARIFAN LINGKUNGAN DI SEKOLAH DASAR: Dasar, Signifikansi dan Implementasi. Journal of Research and Thought on Islamic Education (JRTIE), 2(1), 19–43. https://doi.org/10.24260/jrtie.v2i1.1228

Kusumaningrum, D. (2018). Literasi Lingkungan Dalam Kurikulum 2013 Dan Pembelajaran Ipa Di Sd. Indonesian Journal of Natural Science Education (IJNSE), 1(2), 57–64. https://doi.org/10.31002/nse.v1i2.255

Maesaroh, S., Bahagia, B., & Kamalludin, K. (2021). Strategi Menumbuhkan Literasi Lingkungan Pada Siswa. Jurnal Basicedu, 5(4), 1998–2007.

Mansur, H., & Rafiudin, R. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Infografis untuk Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 4(1), 37. https://doi.org/10.32585/jkp.v4i1.443

Nugraha, F., Permanasari, A., & Pursitasari, I. D. (2021). Disparitas Literasi Lingkungan Siswa Sekolah Dasar di Kota Bogor. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 5(1), 15–35. https://doi.org/10.24815/jipi.v5i1.17744

RIZAWATI, R. (2022). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi (Communication Skill) Dan Hasil Belajar Siswa Melalui Pembelajaran Saintifik Dengan Memanfaatkan Media Infografis. EDUTECH : Jurnal Inovasi Pendidikan Berbantuan Teknologi, 2(1), 55–63. https://doi.org/10.51878/edutech.v2i1.976

Rokhmah, Z., & Fauziah, A. N. M. (2021). Literasi Lingkungan Siswa Smp Pada Sekolah Berkurikulum Wawasan Lingkungan. Pensa E-Jurnal : Pendidikan Sains, 9(2), 176–181.

Romdhoni, M., Luthfie, M., & Kusumadinata, A. A. (2023). Desain Infografis Media Promosi Dalam Penerimaan Peserta Didik Baru. Karimah Tauhid, 2(5), 1807–1818.

Sholeh, A. N., & Prapanca, A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi Infografis pada Mata Pelajaran Teknik Animasi 2 Dimensi dan 3 Dimensi Kelas XI Multimedia di SMKN 1 Driyorejo. Jurnal IT-EDU, 8(1), 17–25.

Syam, R., Bakhri Gaffar, S., Maulidya Jalal, N., Hadjar Nurul Istiqamah, S., & Alif Ulill Absar, M. (2022). Infografis Sebagai Media Sosialisasi untuk Meminimalisir Kebosanan Di Tempat Kerja. AMMA : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(10), 1276–1282.

Tumewu, W. A., Wowor, E. C., & Mokalu, Y. B. (2023). Minat Belajar Mahasiswa dalam Penggunaan Infografis Sebagai Media Pembelajaran IPA Pada Pembelajaran Daring. SCIENING : Science Learning Journal, 4(1), 38–45. https://doi.org/10.53682/slj.v4i1.6641

Downloads

Published

2023-12-25

How to Cite

Farina Trias Alwasi, Widianti Nurohmah, & Prihantini Prihantini. (2023). Analisis Penggunaan Infografis Mengenai Masalah Pelestarian Sumber Daya Alam Sebagai Upaya Meningkatkan Literasi Lingkungan Pada Siswa Sekolah Dasar. Semantik : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(1), 69–82. https://doi.org/10.61132/semantik.v2i1.190

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.