Analisis Kesalahan Berbahasa Dalam Menulis Teks Narasi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i3.732Keywords:
Language Errors, Writing Narratives, Fourth Grade StudentsAbstract
The objective of this study is to analyse language faults, including word choice errors (diction), spelling and punctuation problems, and sentence structure errors, in narrative essays written by fourth-grade elementary school pupils. This study employs a qualitative descriptive approach, utilising a case study research style. The study revealed that the most prevalent errors were related to word selection (diction) and the usage of capital letters. According to the findings, Indonesian grade IV instructors should enhance and supplement their teaching on spelling usage and provide instruction on proper sentence patterns in order to enhance students' knowledge.
.
Downloads
References
Afriliani, K., Zuliani, R., & Wibisana, N. E. (2021). Analisis Kesalahan Pola Kalimat Bahasa Indonesia pada Karangan Narasi Kelas IV SD Negeri Kunciran 07. Nusantara, 3(3), 427-441.
Ahsin, M. N. (2016). Peningkatan keterampilan menulis karangan narasi dengan menggunakan media audiovisual dan metode Quantum Learning. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 6(2).
Habibi, M., Chandra, C., & Azima, N. F. (2019). Pengembangan bahan ajar menulis puisi sebagai upaya mewujudkan literasi sastra di sekolah dasar. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 9(1).
Indihadi, D. (2018). Jurnal Siliwangi : Seri Pendidikan P- ISSN 2476-9312 E- ISSN 2614- 5790 TEKNIK “ BRAIN STRORMING ” Kata Kunci : Teknik “ Brain Strorming ”, “ Mind Mapping ”, Proses Menulis Keywords : The technique of " Brain Strorming ", " Mind Mapping ", Writing Process . 4(1), 17–22
Nugrahani, F., & Al-Ma’ruf, A. I. (2015). Metode Penulisan Karya Ilmiah. Yogyakarta: Nuansa Aksara.
Prayitno, J. E., Rukayah, R., & Daryanto, J. (2021). Analisis kesalahan penggunaan ejaan bahasa Indonesia pada teks karangan narasi peserta didik kelas v SD. Didaktika Dwija Indria, 9(1).
Ramaniyar, E. (2017). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia pada Penelitian Mini Mahasiswa. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 15(1), 70-80.
Rulviana, V. (2020). Analisis Kesalahan Penggunaan Huruf Kapital Pada Penulisan Karangan Narasi Siswa Sekolah Dasar. Journal of Teaching Dan Learning Research, 2(1), 1-6.
Cahyani, A., Dewi, N. K., & Setiawan, H. (2021). Analisis Kesalahan Berbahasa Tulis Pada Teks Narasi Siswa Kelas V SDN 13 Manggelewa Kabupaten Dompu. Pendagogia: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 41-49.
Pandini, I. (2020). Analisis kesalahan penggunaan ejaan yang disempurnakan pada karangan narasi siswa kelas XI SMAN 5 Model Palu. Bahasa dan Sastra, 5(4).
Rahmawati, I. Y. (2012). Penggunaan Kata Ulang Bahasa Indonesia dalam Novel Perempuan Berkalung Sorban Karya Abidah El Khalieqy (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Rinawati, A. (2020). Analisis hubungan keterampilan membaca dengan keterampilan menulis siswa sekolah dasar (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surabaya).
Rulviana, V. (2020). Analisis Kesalahan Penggunaan Huruf Kapital Pada Penulisan Karangan Narasi Siswa Sekolah Dasar. Journal of Teaching Dan Learning Research, 2(1), 1-6.
Sapawi, S. (2017). Analisis Kesalahan Berbahasa dalam Karangan Narasi Siswa Kelas VI Sekolah Dasar. Stilistika: Kajian Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya, 3(2).
Tarigan, Henry Guntur. 2011. Pengajaran Analisis Kesalahan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.