Analisis Faktor Keberhasilan Membaca Permulaan Siswa Kelas I Sekolah Dasar

Authors

  • Hasnatul Fadhilah Universitas Negeri Padang
  • Chandra Chandra Universitas Negeri Padang
  • Inggria Kharisma Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.61132/morfologi.v3i3.1617

Keywords:

Ability, Beginning Reading, Success Factors, Elementary School

Abstract

This research aims to analyze the initial reading ability of grade I students at elementary school and the success factors in beginning reading. Initial reading is the initial stage that a person does before being able to reach a higher level of reading. This study uses a qualitative method with results described descriptively. Data collection was carried out using tests, interviews, and observations. The result of this study is that the level of initial reading ability of grade I students of elementary school is in the very good category. This success is supported by the start of early reading from PAUD or TK, advanced reading exercises in elementary schools, the role of classroom literacy corners, and parental support.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amanda, N., Rakhman, P., Rokmanah, S., & Guru Sekolah Dasar Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Kota Serang, P. (2023). FAKTOR PERMASALAHAN BELAJAR MEMBACA DAN MENULIS PERMULAAN PADA PESERTA DIDIK. In Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia (Vol. 12, Issue 2).

Anita Jeujanan, C., Imelda Simanjuntak, R., & Tinggi Agama Kristen Protestan Negeri Burere Sentani, S. (2023). Manfaat Media Kartu Gambar untuk Peningkatan Membaca Permulaan Anak Usia Dini: Studi Kasus TK Kristen Satu Atap Sabron Yaru Kabupaten Jayapura. 4, 2747–2754. http://jurnaledukasia.org

Chasannudin, A., Malikah, H., Laily, A., & Bastomi, A. (n.d.). Pembuatan Pojok Baca dan Pendampingan Literasi Membaca Awal bagi Anak-Anak Usia Dini. https://doi.org/10.35878/kifah

Eli Sofpia, Salsabilla Salsabilla, Chandra Chandra, & Ari Suriani. (2024). Peningkatan Kemampuan Membaca Lancar Melalui Metode Studi Kasus Melalui Media Cerita Bergambar Pada Siswa Kelas 1 SD. BLAZE : Jurnal Bahasa Dan Sastra Dalam Pendidikan Linguistik Dan Pengembangan, 2(3), 101–109. https://doi.org/10.59841/blaze.v2i3.1409

Hasanudin, C., Fitrianingsih, A., Ulfaida, N., & Fitriyana, N. (2023). ASSISTANCE OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS IN EARLY READING USING SI RACA APPS. Pengabdian Kepada Masyarakat), 1(3).

Herawati, H., Rizawati, & Nina Yuminar Priyanti. (2025). Meningkatkan kemampuan membaca permulaan anak usia dini melalui permainan balok huruf di paud cendana. BEMAS: Jurnal Bermasyarakat, 5(2), 186–193. https://doi.org/10.37373/bemas.v5i2.1370

Hidayatulloh, I., Pendidikan, T., Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, F., Ibn Khaldun Bogor, U., & Sholeh Iskandar, J. K. (2023). KARAKTERISTIK PEMBELAJARAN SISWA TINGKAT SEKOLAH DASAR. In Seminar Nasional Teknologi Pendidikan (Vol. 3, Issue 1).

Putri Adrian, Chairun Nisa, Chandra Chandra, & Tiok Wijanarko. (2024). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, Dan Pengajarannya, 3(1), 183–196. https://doi.org/10.55606/protasis.v3i1.153

Riyanto, A., Hartinah, S., Purwanto, B. E., Pedagogi, ), & Tegal, U. P. (2024). Pengembangan Media Big Book Berbasis QR Code untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Murid Kelas Awal Sekolah Dasar. In Journal of Education Research (Vol. 5, Issue 3).

Rizkia Nurul Wafa, & Ibnu Muthi. (2024). Pengaruh Partisipasi Orang Tua dalam Proses Pembelajaran terhadap Prestasi Akademik Siswa Sekolah Dasar. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 4(3), 244–250. https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v4i3.3998

Saputra, J., & Noviyanti, S. (2022). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Siswa Kelas I Sekolah Dasar. Jurnal Tonggak Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Teori Dan Hasil Pendidikan Dasar, 1(1), 11–33. https://doi.org/10.22437/jtpd.v1i1.19615

Saputri, E., Sari, M., Oktaviarini, N., Sari, E. Y., Studi, P., Guru, P., Dasar, S., Sosial, F., Humaniora, D., Bhinneka, U., & Tulungagung, P. (n.d.). PENGARUH PEMANFAATAN MEDIA INTERAKTIF ANIMASI ZEPETO TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN SISWA KELAS 1 SDN II RINGINPITU.

Saripah, D. A., Asri, A., & Ulfa, M. (n.d.). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Media Audio Visual.

Sintha Setyastuti, C., Budi Santoso, A., & Haryanti, U. (2021). Usmani Haryanti 3 ) Jurnal Ilmiah Mitra Swara Ganesha. In Citra Sintha Setyastuti (Vol. 1, Issue 1).

Susanti, N. D., Arkam, R., & Mustikasari, R. (n.d.). STRATEGI PENGEMBANGAN KETERAMPILAN MEMBACA PERMULAAN DENGAN MEDIA RODA EDUKATIF PADA AUD. https://jurnal.stkippgriponorogo.ac.id/index.php/Mentari

Waruwu, M. (n.d.). Pendekatan Penelitian Kualitatif: Konsep, Prosedur, Kelebihan dan Peran di Bidang Pendidikan. https://afeksi.id/jurnal/index.php/afeksi/

Wati, A., Sholeh, K., Syaflin, S. L., Dan, M., Universitas, D., Palembang, P., Yani, J. A., Gotong, L., & Palembang, R. (n.d.). PENGARUH METODE SILABA BERBANTU MEDIA KARTU TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN SISWA KELAS I SD NEGERI 91 PALEMBANG.

Wiwin Pratiwi, K., Ketut Gading, I., & Antara, P. A. (2021). Instrumen Penilaian Kemampuan Membaca Permulaan Pada Anak Usia Dini. Journal for Lesson and Learning Studies, 4(1), 33–38.

Yandi, A., Nathania, A., Putri, K., & Syaza, Y. (n.d.). Faktor-Faktor Yang Mempengarui Hasil Belajar Peserta Didik (Literature Review). https://doi.org/10.38035/jpsn.v1i1

Downloads

Published

2025-05-06

How to Cite

Hasnatul Fadhilah, Chandra Chandra, & Inggria Kharisma. (2025). Analisis Faktor Keberhasilan Membaca Permulaan Siswa Kelas I Sekolah Dasar. Morfologi : Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 3(3), 26–34. https://doi.org/10.61132/morfologi.v3i3.1617

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>