Penyuntingan Kalimat Aktif dan Pasif dalam Buku Ajar Bahasa Indonesia Kelas I SD Kurikulum Merdeka: Studi Kasus pada Buku Aku Bisa!
DOI:
https://doi.org/10.61132/semantik.v3i3.2001Keywords:
Editing, Active Sentence, Passive Sentence, Textbook, Merdeka CurriculumAbstract
This study aims to examine the use of active and passive sentences in the Bahasa Indonesia: Aku Bisa! textbook used in Grade 1 of elementary school under the Merdeka Curriculum. Textbooks play an important role in the learning process, particularly as examples of proper and correct language use for students. This research employs a descriptive qualitative approach using documentation techniques to identify and analyze sentence structures based on appropriate linguistic rules. The main focus of the study is to reveal the forms of active and passive sentences used, and to assess their accuracy in terms of structure and appropriateness for young learners' language development. The findings show that some sentences are structurally inaccurate, overly complex, or misaligned with the cognitive development of first-grade students. Such issues can hinder students' understanding of the learning material. Therefore, editing is necessary to simplify and correct sentence structures so that they are more communicative and easier to understand. This study emphasizes the importance of the editing process in textbook development to ensure high linguistic quality, support effective learning, and align with the principles of the student-centered Merdeka Curriculum.
Downloads
References
Al Fahad, M. F., Nurjaman, A., & Mukodas, M. (2023). Analisis penyuntingan aspek kebahasaan dalam karya ilmiah. Bahtera Indonesia: Jurnal Penelitian Bahasa dan Sastra Indonesia, 8(1), 243–249. https://doi.org/10.31943/bi.v8i1.421 eprints.uad.ac.id+1sinta.kemdikbud.go.id+1bahteraindonesia.unwir.ac.id+10journal.unpas.ac.id+10eprints.uad.ac.id+10
Andriana, L., & Kartolo, R. (2022). Pengembangan bahan pembelajaran dengan menggunakan buku bergambar sebagai media pemerolehan bahasa Indonesia pada siswa sekolah dasar. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 7(2), 291–299.
Anitasari, A. F., Maula, H. M., Amalia, F. F., Mudjahidah, A., Utomo, A. P. Y., & Nurnaningsih, N. (2023). Analisis kalimat pada teks pembelajaran buku pendidikan kewarganegaraan SMA/SMK kelas XI Kurikulum Merdeka. Student Scientific Creativity Journal, 1(5), 18–29.
Ghufron, S., Nafiah, N., & Kasiyun, S. (2022). Urgensi, hambatan, dan solusi dalam pelatihan dan pendampingan penyuntingan kalimat. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 6(1), 349–354.
Kuncoro, R. D. (2023). Penyuntingan artikel luaran PLP 1 Program Studi Pendidikan Agama Islam [Manuskrip tidak dipublikasi].
Mirnawati, M., Baruadi, M. K., & Malabar, S. (2022). Buku ajar: Penyuntingan bahasa. Ideas Publishing.
Moleong, L. J. (2017). Metodologi penelitian kualitatif. Diakses dari https://pustaka.iaincurup.ac.id/index.php?p=show_detail&id=7805&keywords=
Sholekha, I., & Mulyono. (2021). Penggunaan kalimat aktif dan pasif pada novel Rindu oleh Tere Liye: Kajian sintaksis. Bapala, 8(3), 135–145.
Supriyana, A. (2018). Penyuntingan aspek kebahasaan dalam naskah berbahasa Indonesia. Arkhais: Jurnal Ilmu Bahasa dan Sastra Indonesia, 9(2), 133–138. eprints.uad.ac.id+1journal.unj.ac.id+1
Suttrisno, S., & Puspitasari, H. (2021). Pengembangan buku ajar Bahasa Indonesia membaca dan menulis permulaan (MMP) untuk siswa kelas awal. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 8(2), 83–91. https://doi.org/10.21093/twt.v8i2.3303
Widyastri, P. L. (2019). Penyuntingan sebagai kompetensi dasar menulis dan eksistensinya di penerbit Gadjah Mada University Press [Preprint]. https://osf.io/5nv9b/ journal.unpas.ac.id+15osf.io+15researchgate.net+15
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Semantik : Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.